سلسله جلسات مهدویت حضرت آیت الله دکتر قرهی(حفظه الله) - جلسه ششم
قرآن كريم و مجيد الهي بالصّراحه بیان میفرمايد که انتخاب امام از ناحیه پروردگار عالم است و این انتصاب امامت، به صورت جعل دائمي است، «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً»[1].
نبوّت نیز از ناحيه مردم نیست. هيچ أحدي حتّي اهل جماعت بيان نكردهاند كه نبوّت و رسالت از ناحيه مردم است، بلکه تمام اديان الهي در اين مقوله متّفقالقول هستند كه نبوّت و رسالت از ناحيه مقدّس باريتعالي است.
از طرف دیگر، شيعه با توجّه به قرآن كريم و مجيد الهي و مبانيای كه از ناحيه حضرات معصومين(عليهم صلوات المصلّين) و مخصوصاً خود پيامبر عظیمالشّأن(صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) به عنوان صاحب رسالت و صاحب دين، در دست دارد، معتقد است که امامت هم از ناحيه پروردگار عالم است.
یکی از ادلّهای که از باب آیات وجود دارد، این است که پروردگار عالم در مورد حضرت ابراهيم خليل(علي نبيّنا و آله و عليه الصّلوة و السّلام) بيان فرمودند: او بعد از ابتلائات بسيار و عالی بیرون آمدن از همه آن امتحانات «فَأَتَمَّهُنَّ»[2]، امام شد. همانطور که میبینید در آنجا هم عنوان جعل به کار برده شده است «قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً».
اگر بخواهیم این بحث را از باب روايي بررسی کنیم، میتوانیم به روایتی اشاره کنیم که حتّي خود اهل جماعت هم آن را نقل کردهاند و آن این است که ابونعيم حافظ، از علماي اهل جماعت، با سند خود از اسلمي روايت میکند: پيامبر عظيمالشّأن، حضرت محمّد مصطفي(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) بيان فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَعالي عَهِدَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ عَهْداً فَقُلْتُ يَا رَبِّ بَيِّنْهُ لِي»[3] پروردگار عالم درباره علي(صلوات اللّه و سلامه علیه) از من عهدی گرفت و آن عهد هم اينگونه بود كه فرمود: «اِسمَع إِنَّ عَلِيّاً رَايَةُ الْهُدَى وَ إِمَامُ أَوْلِيَائِي» بشنو، به حقيقت كه علي پرچم هدايت و امام و پيشواي اولياء من است - اولياء یعنی آنهايي كه دوست خدايند[4] -





اگر باسوادترین آدم باشی نیاز به استاد داری! آخر همه علما و اساتید ریزه خوار خوان امام زمان(ارواحنا فداه)هستن اینا رو استادمون یادمون داده!